Skansens julmarknad och mysmiddag med goda vänner!

Jag har haft så fullt upp denna vecka varje dag från morgon till kväll så jag har inte haft tid alls att blogga om allt jag velat... Detta gör att jag får skriva i efterhand och att alla inlägg kommer att komma huller om buller rent datummässigt... Men huvudsaken är kanske att jag delar med mig av mina upplevelser så här kommer en liten redovisning från vår supermysiga lördag i helgen!

Meningen var att vi skulle ha gått på Gröna lunds julmarknad men den fanns tyvärr inte i år... Inte för att den var en traditionell mysig julmarkand men den var bara så superkul för barnen! En massa roliga åkattraktioner, lotter, massa gott att äta och så tomten på scen som man fick sitta i knät hos och berätta sina önskningar för :)

Som tur var blev inte barnen alldeles för besvikna trots F´s och min hypning ang denna marknad hemma under ett par dagar utan vi gick glatt tvärs över gatan till Skanskens julmarknad istället.

Vi brukar alltid gå på denna söta lilla marknad varje år och det var lika mysigt som vanligt - och lika TRÅNGT som vanligt!

Vi fick en alldeles underbar dag på Skansen som bla bjöd på en åktur i häst o vagn, barnens första ridturer på små ponnys, en massa lotter (eller lottar på T säger), karusellturer och varmkorv med bröd! Dessutom handlade vi både vörtbröd, korv, viltsvinsbog och saffransbullar.

På vägen hem stannade vi till på Sabis och handlade för kvällens middag. Då både F och jag var helt slut efter all frisk luft och var helt tomma i huvudet på goda recept så blev det till att köpa färdigt ;)

Vid 19-tiden kom våra söta vänner P och L och vi hade en supertrevlig kväll tillsammans! När de kom så bjöd vi på lite tapas och till det blev det champagne. Till förätt blev det carpaccio med lite presad citron, riven parmasan, pinjenötter, en massa olivolja och några varv med svartpepparn. Huvudrätt hade vi gjort det lika enkelt för oss med och köpt en STOR bytta med skagenröra som vi bara serverade med rostat bröd, några citronklyftor och lite dill och självklart löjrom! Alltsammans svaldes ner med både vitt och rött vin och slutligen blev det världens enklaste efterrätt som består av bär, minimaränger och vaniljkesella som man varvar i valfria glas.

Alla blev proppmätta och kvällen avslutades tidigt då alla var trötta och skulle upp i ottan av olika anledningar men trevligt hade vi :)

Pinkmommey♥



Grabbarna var fullt påpälsade med overallere, VARMA mössor och åkpåsar!


Jag o barnen på åktur! Jag njöt inte så värst mycket då jag bara kunde tänka på hur synd det var om hästen som fick dra 4 vuxna, 3 barn och en stor vagn...


Lilla F var framtung i sin stora ridhjälm ;)


T tar sin första ridtur :)


Här är karusellen som ska gå till kvällen, 10 för de stora och 5 för de små, skynda på, skynda på för nu ska karusellen gå!


Några timmar senare var det becksvart!


Härligt med alla lampor när det är mörkt.


Bilbevis - snö! Sååå härligt, det började snöa när vi gick på julmarknaden! Kan det bli mer perfekt - det började snöa på riktigt på lucia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0