Fettisdagen!

Jag är igentligen inte mycket för semlor i och med att jag inte gillar grädde eller kardemumma men nu finns det ju en uppsjö av olika semlor så jag kanske skulle köpa mig en i alla fall och prova? Cafét, Delantina, nere på hörnan har små minisemlor med massa mandelmassa som till och med jag gillar! Ska i alla fall köpa några till resten av familjen som de kan ha till mellis i eftermiddag! Eller så tar vi dem till efterrätt ikväll när min syster med familj kommer hit på middag?!

Hur smakar då semlorna från förr?

- Det var vetebrödsbullar med kummin, korsformade...

Ingen grädde eller mandelmassa?

- Nej, semlan som den ser ut i dag är inte mer än ungefär 100 år gammal, tidigare var den helt annorlunda. Den variant som kung Adolf Fredrik föråt sig på och dog av var en rund vetebulle med fyllning, som kokats i mjölk. En hetvägg alltså.

Adolf Fredrik fick yrsel och magkramper på fettisdagen 12 februari 1771, och dog samma dag av ett slaganfall. Men att lägga all skuld på den hetvägg han åt är fel - den hungrige kungen hade under middagen innan satt i sig ett skrovmål bland annat bestående av surkål, rovor, hummer, kaviar och böckling.

Grunddeg till klassiska semlor

En lätt och luftig semla med kardemummasmak.

Gör så här

 

1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm blandningen till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en deg och knåda den ca 5 min i köksassistent eller 10 min för hand. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.

2. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela i 26 bitar. Rulla till runda bullar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

3. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 10 minuter tills de har blivit gyllenbruna. Låt kallna på galler. 

Vi hörs lite senare!
Pinkmommey :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0