Tidig morgontimma

Sitter vaken i mörkret hemma i arbetsrummet och gör skolvalet för min stora lilla T som ju skall börja skolan till hösten...

Det har verkligen inte varit lätt! Varför kan det inte vara som förr när man gick i den skolan som låg närmast hemmat, punkt.

Vi har varit runt på massa informationsträffar i de olika skolorna vi intresserat oss för och efter varje kväll har vi bara blivit mer och mer osäkra! Det vore ju en sak om skolorna liknade varandra något sånär men de är helt olika!

Efter mycket prat med andra föräldrar, lärare, tidigare elever och föräldrar till nuvarande elever har vi i alla fall kommit fram till en skola vi vill att T ska gå på. Detta tillsammans med att det passar vår familjs liv allra bäst blev det slutgiltiga valet.

Dock måste man göra minst tre val och högst fem så jag var tvungen att anmäla honom till två skolor till... Andra hands valet var lätt då det är en underbar liten skola med lika underbara lärare om än inte lika bra lokaliserad för vår familj. Tredje valet hade jag ingen aning vad jag skulle välja så jag tog den skolan där Theos lilla kusin C går - den kan ju i alla fall inte vara helt fel då min bror har sin son där!?

En av skolorna vi var och tittade på fick jag bara ont i magen av! Den liknade min skolgång i Montessori och man såg på barnen som små vd:ar i framstående börsbolag... En friskola som var väldigt speciell som jag inte alls tror passar min son. Tyvärr var min sambo väldigt imponerad av den skolan och även om det gått 20 år sedan jag slutade i min skola och mycket kan ha ändrats så vägrade jag att välja den skolan!

Nu hoppas vi bara att T kommer in på den skolan vi har valt och att det är en bra skola! Vi ska stötta honom så mycket det går i hans lärande och finnas där för läxhjälp och peppande när det känns tungt. Dessutom gäller det väll att vara mycket uppmärksam på mobbning och annat nu för tiden och ha en nära relation till hans lärare.

Pinkmommey♥





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0