Första hjälpen

Igår blev det väldigt lite bloggande då jag var hos Röda korset på Första hjälpen utbildning.

Det var min chef på jobbet som tykte att det kunde vara bra att gå den och i och med att jag redan gått den kursen för ca 10 år sen så tykte jag också att det var dax igen.

Nu när jag varit där så känner jag starkt att minst ett 10-tal till personer på företaget också skulle behöva gå den kursen. Dels är det inte kul att själv vara ansvarig om något händer och dels så är jag inte alltid här... Vi är dessutom ca 70-80 personer på företaget så det kan vara bra med fler utbildade.

Som sagt var ALLT annorlunda mot sist! Efter att ha kommit fram till att bara 2% av alla man gjorde hjärt & lungräddning på överlevde så sammarbetade man med läkarkoren och kom fram till nya sätt. Nu är det i alla fall mellan 6-8 % som överlever och vi har samma tillvägagångssätt som övriga världen.

Nu skall man göra 30 kompressioner och två munblås och fortsätta så. Är man flera personer på samma olyksplats kan man byta av varannan minut.

Om olyckan är framme och du är själv på plats skall du börja hjärt och lungräddning direkt och köra 2 * 32 för att sedan ha två minuter på dig att hämta hjälp eller ringa.

Det är högst ovanligt att någon vaknar till av hjärt och lungräddning om det inte är en drunkningsolycka eller elolycka... Annars kan man bara hjälpa till tills det att sjukvårdspersonalen kommer med en defibrillator och den startar hjärtat i 96 % av fallen.

Man skall inte klandra sig själv om männinskan inte överlever för att vanligast är att hjärtat är för sjukt för att fortsätta. Det är MYCKET VIKTIGT att komma igång med hjärt och lungräddning inom 2-3 minuter innan hjärnan och andra inre organ börjar brytas ned och förstöras!!

Hjärtat stannar oftast inte av en olycka utan nästan uteslutande av hjärtinfarkter...

Framstupa sidoläge finns inte heller längre utan man gör på ett annat sätt och lika dant är det med Heimlichmanövern. Nu är det istället 5 hårda sneda slag mellan skulderbladen högt upp mellan axlarna när personen hänger över "hjälparens" arm och sedan 5 tryck in och upp precis vid naveln (för gravida blir det istället ovanför magen vid solarplexus ungefär).

Sedan fick vi lära oss mycket om att lägga förband och upptäcka faror, brandskador mm

Jag blev faktiskt lite kär i området runt Mariatorget!! Det var så lungt och vackert i vintertid men även fart liksom.

Lilla torget, härliga Rival och Röda korsets otroliga byggnad och lokaler! Jag kunde inte hjälpa att fantisera om att få ta över fastigheten och hitta på något riktigt kul med den. De kommer säkert aldrig att släppa den men jag fattar inte hur de har råd att sitta där... Undrar om alla pengar verkligen går till behövande... Var det inte någon som åkte fast för svindleri för något eller några år sedan?

Kursen var bra och jag rekomenderar ala att gå den - privat som företag - det kan rädda många liv! Nu ska jag anmäla mig till en kurs som är inriktad på barn då den är helt annorlunda...

På lunchen smet jag iväg från alla andra  som skulle iväg till kinahaket på hörnan och istället begav jag mig till Rival och deras mysiga Café med två helt nya tidningar!

Jag har varit på Rival förut men det är klart ett ställe som jag skulle kunna tänka mig börja hänga på!

När jag kom hem så bytte jag av F och han åkte till huset och målade och jag satte barnen i ett bad och passade på att packa 10 flyttlådor!

Efter middagen somnade jag med barnen runt 20-tiden och vaknade lätt chockat vid 7-tiden imorse igen :)

Trevlig eftermiddag!
Pinkmommey♥


 

Röda korsets Lokaler - de har hela fastigheten! Vi var på planet precis ovanför Konsum som hade fönster från golv till tak utöver parken!! I rummet vi hade övningarna fanns det dessutom ett enormt takfönster!

Fina fontänen i parke. Som vanligt har jag tagit bilderna med min Iphone utan blixt i mörkret varav den dåliga kvalitén...

Parken i mörkret. Ser inte så kul ut på bild men var jätte vackert i verkligheten.

Staty.


En annan staty.


Kommentarer
Postat av: emilia

jättebra med sådan utbildning!

2010-11-18 @ 16:25:12
URL: http://espot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0