Macarons

Det är ju snart dax för min födelsedagsfest då jag skall bjuda på lite smått och gott och däribland Macarons tänkte jag. Därför var jag ju tvungen att provbaka dem så att det inte blir katastrof när det väl är dax...

Det var inte så svårt då jag gjorde så kallade Italienska Macarons vilket är enklare än franska då man slipper tex att göra sockerlag. Dock tog det ganska lång tid - ca 2 timmar.

Dels så hade jag inga ägg hemma och de skall helst legat framme i rumstemperatur en dag eller två och nu blev de ägg direkt från kyldisken och dels så hade jag ingen röd karamellfärg så jag fick göra gröna... Men det värsta av allt var att vår gamla spis (vilket är det enda vi inte bytt ut i rennoveringen morr) inte visar några temperaturer mellan 50 och 180 grader... de är bortskavda och därför kunde jag alltså inte veta vilket gradantal jag hade - suck! 120 grader skulle det vara och av kakorna att dömma var det kanske nån stans mellan 80-100 grader då de fick vara inne dubbelt så länge... Detta gjorde att de blev lite spröda utanpå vilket de absolut inte ska bli men annars blev de fina tycker jag - för att vara första gången menar jag ;)

Pinkmommey♥


De som inte blivit uppätna av mina småkillar ligger i denna veckra kupa i kylen och väntar på mig.


För att de inte ska spricka är det bland annat viktigt att de får stå i minst 45 minuter efter att de spritsats ut på plåten innan de åker in i ugnen. på så sätt får de en fastare yta. Om man dessutom knackar lite lätt på undersidan av plåten så blir man av med små luftbubblor som kan finnas i macaronesen.


Denna gång gjorde jag ingen vanlig macaronfyllning som skall reduseras mm för att bli en fast krämig fyllning utan tre cream-cheesefyllningar. Färska jordgubbar fick smaksätta en, lemoncurd den andra och den tredje vanlilj. Det blev så gott men dock inte så bra då man tar en tugga och all fyllning rinner ut då den inte är så fast i konsistensen...


Mums!


Kommentarer
Postat av: Inger Lindberg

Jag tycker de ser mycket goda ut!!Vill gärna smaka minst en.Lycka till med nästa bak!

2011-11-14 @ 19:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0