Håller med min goda vän A-C!

Läste detta i dagens Aftonbladet och håller helt med min vän! Artickeln är kopierad/lånad från Aftonbladets hemsida.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article5643929.ab

//Pinkmommey♥

Blixt Modin: Vi tvingas acceptera helt oacceptabla förhållanden

Föreställ dig att du sliter i månader, du repeterar, skriver om, gör omtagningar, investerar i utrustning, tekniker och lokaler. Ditt enträgna arbete ger resultat. Materialet produceras och distribueras till en handfull återförsäljare. Över en natt har ditt arbete spridit sig på nätet, nedladdat av tusentals aningslösa fildelare. Den 25:e kommer. Och går. Utan att du får en krona för besväret.

Våldtäkt på vårt arbete

I vilken annan bransch skulle ett sådant beteende accepteras? Att samtliga politiska ungdomsförbund förespråkar fri nerladdning av upphovsrättsskyddat material är oroväckande. Och att flera tunga företrädare bland de etablerade partierna, som till exempel Centerpartiets Lena Ek, försöker värva populistiska röster på samma sätt är provocerande. När blev artisters arbete allmängods där filmer, musik och böcker laddas ner utan något erkännande till upphovsmannen?

Personligen är jag ett litet exempel på den artistvåldtäkt som sker dygnet runt. För några år sedan gav jag ut en skiva som blev en mindre hit, bland annat i Asien. Visst har jag drabbats av illegal nerladdning, men framför allt har jag på nära håll sett hur förändringarna har försämrat förutsättningarna för många av mina kollegor i musikbranschen. I mitt arbete representerar jag över 5 000 artister, främst i Sverige och Tyskland, och jag är beredd att ta fajten för att våra upphovsmän ska få upprättelse.

Behöver inte bli rika

Jag vill skapa en motvikt till populistiska politiker och respektlösa fildelare. Många artister har sedan länge insett att de inte kommer att bli rika på sitt arbete och ser det snarare som en ynnest att få arbeta med sin hobby. Men det är dags att vi som försöker försörja oss som upphovsmän gör vår röst hörd för att sätta stopp för denna vettvilliga våldtäkt på vårt arbete.

Ett aktivt avståndstagande från illegal fildelning är en förutsättning för att digitala – och legala – distributionsalternativ ska få grogrund att växa sig till lönsamma verksamheter som tillfredsställer såväl artisters som musikälskares intressen.

Anna-Clara Blixt Modin
Artist och grundare av artist­förmedlingstjänsten StagePool och musiktjänsten Ubetoo.com

http://www.nyteknik.se/multimedia/archive/00031/NokiaMusik_31469a.jpg
//

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0