T och lilla F!

Vad heter ditt barn? Carl Hugo Theodor (Theo) och Fred Ludvig Johan (Freddie).

Beräknad att föda? 26/7 -2005 och 5/5 -2008.

När blev det: 26/7 -2005 och 4/5 -2008 (jag håller vad jag lovar ;)

Hur stora var barnet vid födseln?
3610 g och 51 cm lång, respektive 3620 g och 51 cm lång.


Hur lång tid tog förlossningen?
Med T började det kl: 14.30 den 25/7, vi åkte in kl: 02.30 den 26/7 och han var ute kl: 08.50. Med lilla F vaknade jag några gånger under natten den 4/5 och hade värkar. Men jag trodde bara att det var förvärkar då jag hade haft dessa länge och mycket. Jag profylaxandades och somnade om. 4:e gången jag vaknade var klockan runt 8.00 och jag fick nog och gick upp. Så fort jag ställde mig upp förstod jag att jag skulle föda och att det var bråttom. Det var bara att gå in i T´s rum där F också sov och väcka dem. Fredrik gick över gården till farmor och farfar som var beredda och sedan drog vi till Danderyds och var framme där ca 09.00. Klockan 10.50 var lilla F ute.


Tog du någon smärtlindring? Med T så började jag med vetepåse och TENS-apparat och sedan så tog jag lustgas som var sååå kul!! Då jag inte hade något uppehåll mellan mina värkar ville de sätta epidural men den tog knappt inte och bara på ena sidan… Sedan profylaxandades jag också självklart och det är bäst!! Med lilla F hade jag också vetepåse och TENS-apparat (rekommenderar) och profylaxandades. Jag fick epidural igen men en speciell för andra och flerbarnsföderskor. Man får den bara en gång, den håller i två timmar och sedan kan man inte fylla på mer… Men de visste att det skulle gå fort så det var ok. När jag väl fått den så kände jag inget mer sen!! Jag dansade, skrattade, drog skämt, bjöd F på lustgas och när det var dags la jag mig i sängen och började krysta… Ha, ha, då sa F att vi kanske skulle kalla på personalen så de kunde hjälpa till lite.


Hur länge stannade ni på bb?
Med T stannade vi i tre nätter fast man egentligen bara får stanna i två. Dels hade vi det så mysigt där på ”patienshotellet” och dels så ville jag helt få igång min amning innan jag kom hem. Med lilla F åkte vi hem efter 20 timmar då vi längtade efter storebror så mycket! En miss kan jag säga – direkt när vi kom hem började tvåbarnchocken… Stanna kvar en extra dag i er lilla bubbla på sjukhuset om ni kan vid tvåan och trean osv så att man bara får rå om lilla bebben ett tag!


Tog ni reda på könet: Första gången ville jag absolut göra det och andra gången var det F som absolut ville göra det. Det blir lite lättare att ta sig an bebisen, välja namn och förbereda kläder och rum också ;)


Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Med T velade vi mellan två namn ett par dagar innan vi bestämde oss och med lilla F var det klart.


Hade du en svår graviditet?
Under min första graviditet har jag aldrig mått så bra som då! Jag var så frisk, stark och glad! Jag hade dock lite foglossning och blev sjukskriven för det sista tiden men mest för att min barnmorska var snäll ;) Under lilla F graviditet har jag aldrig mått så dåligt som då… Jag hade varit gravid precis innan i 16 veckor som tyvärr gick illa och det betyder att jag alltså var gravid i 16 + 40 veckor… Dessutom hade jag mycket och under lång tid förvärkar och sammandragningar och så fick jag tre kräksjukor, massa förkylningar och njursten…


Kan du tänka dig att skaffa fler barn? Ja, kanske ett till men absolut inte nu…


Har du fått några bristningar? Nix.


Var du nervös inför förlossningen? Första var jag riktigt rädd inför och läste allt jag kom över, gick på profylaxkurs, gravidyoga osv men den var ju över ganska snabbt och gjorde inte alls särskilt ont och den andra var jag lite pirrig inför men det var ju a pice of cake J

Hade du några cravings? Med T citrusfrukt i massor (!) och saltlakris! Med lilla F var det oliver och cornichonger (små saltgurkor)…

Hur mycket gick du upp i vikt? Med T 8,5 kg och med lilla F 9 kg och de kämpade jag för att gå upp! Jag gick ner alla kilon innan jag kom hem från bb med T och ca 4 dagar efter jag hade fött med lilla F, dock la jag på mig en massa kilon under min sista mammaledighet sen…


Hur länge ammade du?
  I 4:a månade heltid med T och sedan behövde han mer än amning och då halvamade jag honom till ca 8 månader. Med lilla F helamade jag honom i 11 månader ofrivilligt… Han vägrade flaska med vare sig ersättning, min utpumpade mjölk eller välling, han ville inte ta kopp eller sked heller… Han ville inte ha köpt eller hemgjord puré eller gröt eller något annat för den delen heller… För säkerhetsskull vägrade han napp också så att jag fick amma jämt och aldrig kunde vara borta från honom längre stunder… Vid 11 månader var jag knäckt och min väninna tvingade iväg mig över helgen och fick honom att börja äta vanlig mat! Tack M – jag är dig evigt tacksam!


Vem är barnet mest lik? T liknar mig lite grann och lilla F är en avbild av sin pappa. De har min hårfärg men kommer nog få F´s mörka hår när de blir äldre.


Vad är det bästa med att ha barn? Även om det är skitjobbigt ibland så känner jag att jag klarar allt så länge jag får ha dem vid min sida. Jag känner mig aldrig ensam längre och jag har fått uppleva en kärlek som inte går att jämföra med något annat!!

Är ditt barn döpt? Ja, T i djurgårdskyrkan när han var ca 4 månade gammal och lilla F i Gustav Adolfskyrkan när han var ca 9 månader gammal… det tog lite lång tid i och med att han hade kollik…

Pinkmommey♥


Kommentarer
Postat av: Lina

Ååå vad intressant å läsa :) Får man coppa t min blogg? Hoppas allt är bra m er alla 4 och vi kan få till en date snart? massa kramar

2010-08-17 @ 20:41:07
URL: http://lillalflygiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0