Operation

Min kära svärmor är nyss hemkommen från Danderyds sjukhus där hon gjort en Gastric bypass operation! Jag är så nyfiken på hur det kommer att gå och det ska bli sååå kul att se hur hon tappar i vikt.

Dock ska man inte sticka under stolen med att det är en stor operation och en ännu störreomställning! Hon kommer aldrig mer kunna äta en vanlig måltid och hon ska helst inte äta för fet eller för söt mat tror jag att det var... En köttbit är inte heller så bra... MEN man kan ju äta små goda måltider oftare och en bra grej är att hon inte kommer att känna sig lika hungrig.

Efter operationen går det endast att äta 1½-2 deciliter mat per portion; vikten rasar därför fort. Det är inte onormalt att patienten minskar 15 kilo under första månaden. Det är viktigt att äta rätt och på jämna tider under dagen. Mellan de vanliga måltiderna ska mellanmål intas. Det är också viktigt att maten tuggas väl. Eftersom näringsupptaget till viss del minskas så måste den opererade också äta oftare än en ickeopererad, åtminstone till att börja med.

I snitt tappar opererade personer 61,2 % av sin övervikt. (Mindre än 5 % som inte opererats utan har fått den konventionella behandlingen som finns vid vårdcentralerna, får en betydande viktminskning och bibehåller den långsiktigt.)


Sen får man ju se upp med depresion och annat som kan komma med denna operation - du blir ju en helt annan människa både till det yttre och till det innre men förhoppningsvis en friskare och gladare :)

Nu ska jag gå och duscha och sen ska jag träffa min sons gudfars fru L och deras lilla dotter W!

Ha en fin dag!
Pinkmommey♥



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0